Program

En dag fylld av:

  • Trender
  • Marknadsrapport
  • Hur påverkar e-handel fiskdisken?
  • Nudging i fiskdisken
  • Framgångsrika kampanjer
  • Vad har det vegetariska köket gjort rätt - vad kan fisken lära

PROGRAM

09.30 Registrering och kaffe

10.10 Inledning och välkomstanförande

Sigmund Bjørgo, Norges Sjømatråd

10.15 Marknadsrapport och utvecklingen av fiskkonsumtionen

Hur utvecklas fiskkonsumtionen i Sverige? Hur mycket fisk konsumeras faktiskt i Sverige och var kommer den i från? Sigmund Björgo är Norges Sjömatsråds ut- sände i Sverige sedan i somras. Tidigare har Sigmund arbetat i Kina sedan 7 år tillbaka. Under 2016 ersatte han Line Kjelstrup under hennes föräldraledighet. Innan Sigmund anslöt sig till Norges Sjömatråd 2011, arbetade han som marknadschef på Orkla. Sigmund Bjørgo, Norges Sjømatråd

 

10.55 TRENDSPOTTING 2019 – TURN IT DOWN

Mycket av utvecklingen har hittills handlat om olika former av ”mer”. Mer saker. Mer brus. Mer möjlighe- ter. Mer hastighet. Mer av allt. Men när allt mer finns i överflöd eftertraktar vi det som är begränsat i sitt erbjudande. Den unika produkten. Den avskalade förpackningen. Den okomplicerade servicen. Den frånkopplade stunden. Den informerade tanken. Vår hälsa kräver det. Vår planet kräver det. Våra sinnen kräver det. Vårt ego kräver det. Det är dags att reducera, på samma sätt som en buljong kokar ned till en fond. Mindre men smakrikare. Välkommen till Food & Friends 15:e trendspaning om mat, dryck och måltider. Lennart Wallander, Food & Friends

11.30 Så påverkar e-handeln fiskdisken

Jonas Arnberg, VD på HUI, beskri- ver den digitala transformation som snabbt förändrar detaljhandelns förutsättningar. Hittills är det sällan- köpsvaror som utvecklats snabbast digitalt men nu flyttar dagligvaru- handelns aktörer fram positionen och e-handeln med mat växer kraftfullt.

12.00 Lunch - Läckerheter från havet, en välfylld buffé av smårätter från havet 

13.00 Nudging i Fiskdisken

Nudging i Fiskdisken Hur kan konsumenten ”nudgas” till att välja mer fisk och skaldjur i fiskdisken? Hur påverkar placering och utformning av fiskdisken konsumenten? GreeNud- ge har summerat forskningen på hur konsumenten kan ”nudgas” till att välja sundare och mer hålbar mat. Knut Ivar Karevold är utbildad psykolog och har doktorerat i ekonomisk psykologi (www.karevold.no). Han har lett GreeNudge sedan 2017, och är förste amanuen`s vid Medicinska fakulteten, Oslo Universitet. GreeNudge arbetar med att påverka konsumenter till att välja sun- dare och mer hållbara produkter.

13.45 Tre i veckan. En rapport från en succéartad kampanj i Norge för att öka hushållens konsumtion av fisk

Kristin Pettersen har en lång internationell bakgrund innan hon anslöt sig tillNorges Sjömatråd 2010 och blev marknadsdirektör 2016. Född i Ålesund, den torkade fiskens förlovade stad. Har enstark tro i att Norge är det bästa landet i världen för fisk och har målsättningenatt positionera den som det också. Kristin Pettersen, Marknadsdirektör, Norges Sjømatråd

14.05 Vad har det vegetariska köketgjort rätt – vad kan vi lära?

Steam buns, salladswraps, bowls och lyxtaco – vilken mattrend kan vara hetare just nu? Gör dem veganska och du har svaret! Det är kocken Sebastian Schauermanns, känd från tv, radio och kokbokshyllorna, senaste koncept,Taku-Taku: en vegansk snabbmatskedja som under det senaste året hunnit öppna tre restauranger i Stockholm och som nu med hjälp av crowdfunding, en typ av gräsrotsfinansiering, har som mål att expandera ännu snabb-are runt om i Europa. Sebastian Schauermann, Taku-Taku

14.35 Hall of fame. Årets finalister i Årets Fiskavdelning presenterar sig

14.50 Upptaktsmingel inför Dagligvarugalan med förfriskningar och något gott från havet